Tips til effektive salgstekster

februar 28, 2023
dkbs@dkbs.dk

Fang din kundes opmærksomhed! Tekstforfatter og SaBo oplægsholder Carsten Ørris Jeppesen har fire bonusfif til at skabe blikfang i dine SoMe-opslag, blogindlæg, nyhedsbreve mm.

På SaBo i lørdags afholdte Carsten en marketingworkshop med fokus på effektive salgstekster.

Her lærte vi om fordelene ved blandt andet at bruge citationstegn, store bogstaver, bulletpoints og tal i overskrifter og tekster. Nu får I et par ekstra tips til at fange jeres læseres opmærksomhed:

  1. Brug PS i slutningen af dine tekster

Det har vist sig, at overskrifter og PS’er i særlig grad fanger læserens opmærksomhed.

Så gentag fx dit vigtigste budskab – let omformuleret – nede i dit PS. Dét styrker chancen for, at målgruppen reelt læser dit budskab.

Eksempel

PS: Hvis du bestiller dit møde i marts måned, så får du 10% rabat på teamaktiviteter.

 

  1. Undlad at skrive det meste af din tekst MED STORE BOGSTAVER

Skriver du masser af ord med stort, sænker du din målgruppes/kundes læsehastighed 13-20 procent. Og i praksis betyder dét, at kunden opgiver at læse dit budskab. Skab en naturlig kombination og brug de store bogstaver varsomt, hvor du har brug for opmærksomhed i teksten f.eks. i overskriften.

 

  1. Træd tydeligere frem for læseren med aktivt sprog

Lad os først se på forskellen mellem passivt og aktivt sprog – med et par eksempler:

Passivt: Græsset må ikke betrædes.

Aktivt: Du må ikke gå på græsset.

Passivt: Cykler fjernes uden ansvar.

Aktivt: Stiller du din cykel hér, fjerner vi den. Ansvaret er dit.

 

Som du ser, gør passivt sprog både afsenderen og modtageren usynlig i teksten – fordi ”jeg,” ”vi,” ”du,” ”dig,” ”din” etc. er fjernet fra de passive sætninger. Samtidig bliver sproget mere stift, formelt og selvhøjtideligt. Resultat: Din læser identificerer sig ikke med noget i dit budskab – og hun bliver stort set ikke påvirket af det.

(Tip: Du kan tit genkende passivt sprog ved, at udsagnsordene får en s-endelse; betrædes, fjernes etc.).

Med aktivt sprog træder du derimod tydeligt frem som afsender for din læser – og læseren får også øje på sig selv direkte i din tekst. Dét får flere til at reagere og respondere på dét, du skriver. Go active!

 

  1. Undgå hvid skrift på sort baggrund

Skriver du længere tekster/budskaber, hvor din tekst er lys eller hvid på en sort baggrund; fx i magasiner eller i layoutede nyhedsbreve – kan læserne ikke huske, hvad du har skrevet.

En test viste engang, at læserne huskede cirka 70 procent af en tekst – en uge efter at de havde læst den.

Når teksten blev skrevet sort på hvidt vel at mærke …

En anden gruppe læsere fik præcis den samme tekst – men skrevet hvidt på sort. Da de en uges tid senere blev bedt om at fortælle, hvor meget de huskede, kunne INGEN huske ét ord.

Så selv om mørk baggrund med lys tekst ofte ser elegant og eksklusivt ud, bør du undgå det ved længere tekstafsnit. MEN du kan stadig fint bruge det ved korte afsnit – som fx ved overskrifter.

 

God fornøjelse med at bruge Carstens tekstfif i praksis.

 

PS (naturligvis):

Connect evt. med Carsten på LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/carstenoerrisjeppesen/

Eller skriv til ham på cje@johnsen.dk – hvis du ønsker yderligere sparring eller hjælp til dine tekster.

Carsten Ørris Jeppesen er tekstforfatter hos det århusianske reklamebureau Bureauet (www.bureauet.dk).

 
 

No comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *