Marketing: Lær at markedsføre din virksomhed på LinkedIn på 5 minutter

februar 14, 2022
dkbs@dkbs.dk

LinkedIn bliver i marketingsøjemed tit overset af virksomheder, der næsten udelukkende bruger virksomhedsprofilen på netværket til rekruttering. Dog kan LinkedIn meget mere end at fungere som reklamesøjle for virksomheders jobopslag.

Hvorfor LinkedIn?   

LinkedIn er i modsætning til mange andre sociale medier som Facebook og Instagram et professionelt medie. Netop det faktum er en stor del af forklaringen på, hvorfor B2B virksomheder bør bruge energi og ressourcer på LinkedIn.

I Danske Konferencecentre benytter vi de sociale medie platforme Instagram, Youtube, Facebook og LinkedIn. LinkedIn er udelukkende den mest stabile og succesfulde platform med hensyn til direkte forespørgsler. Ved at poste regelmæssigt på vores virksomhedsprofil får vi ca. 1-5 leads pr. måned – og i perioder med målrettet kampagner stiger tallet.

Følg Danske Konferencecentre på LinkedIn her

Markedsføring på LinkedIn trin for trin

Virksomhedsprofilen

Det første skridt på vejen til at opnå succes med marketing på LinkedIn er at bruge tid på at opsætte en fyldestgørende virksomhedsprofil. Her er det væsentligt, at virksomhedsbeskrivelsen er skarp på nøgleord og indeholder relevante links. Allerbedst er det, hvis linksne linker til oplagte landesider på hoveddomænet, der er call-to-action prægede.

TIP: Links fra LinkedIn rangeres højt i Googles søgemaskine. Sørg derfor for at være grundig i din udvælgelse af links på din virksomhedsside på LinkedIn.

En god tekst der fokuserer på, hvilke værdier virksomheden kan have for potentielle kunder kombineret med relevante links til landesider kan i mange tilfælde være kilde til generering af leads. Hvis du tilmed har et relevant billede tilknyttet virksomhedssiden, stiger troværdigheden.

Du står selv for synligheden

Det er vigtigt for din synlighed, at du er aktiv andre steder end på din egen virksomhedsprofil. Det er derfor altid en god idé at kommentere på andres opslag, når du kan byde ind med noget relevant og nyttigt.

På LinkedIn eksisterer en masse forskellige grupper, hvor brugere sparer, rådgiver og generelt hjælper hinanden. Find nogle grupper, som har potentielle kunder, og vær da flittig til at kommentere i grupperne. På den måde vil din virksomhedsprofil opnå stor synlighed, og over tid vil det være muligt at etablere troværdighed – og flere forbindelser.

TIP: Brug altid billeder i dine annoncer og opdateringer. Ifølge LinkedIn giver opslag med farverige billeder ca. 20% flere klik ift. annoncer og opdateringer, der ikke gør brug af billeder.

Lav massevis af opdateringer

Når virksomhedsprofilen er tip top, er det vigtigt, at du løbende deler engagerende indhold fra profilen. Således stimulerer du allerede eksisterende forbindelser og har mulighed for at tiltrække nye. Hvis én i dit netværk ”synes godt om”, deler eller kommenterer et af dine opslag, eksponeres personens eget netværk for samme opdatering, der netop har din virksomhed som afsender.

TIP: Undersøgelser viser, at 20 opdateringer per måned vil ramme ca. 60% af følgerne i dit netværk.

Sponsorerede opdateringer eller annoncer?

På LinkedIn har du mulighed for at markedsføre din virksomhed med to forskellige former for annoncering:

  1. Sponsorerede opdateringer
  2. Annoncer, der figurerer i reklamesøjlen i højre side af skærmen

Sponsorerede opdateringer minder i høj grad om boostede opslag på Facebook. Du kan enten opbygge en opdatering fra bunden eller sponsorere allerede eksisterende opdateringer, der måske er røget ud af de organiske resultater.

TIP: Kun sponsorerede opdateringer vises på alle platforme. Da halvdelen af trafikken til LinkedIn kommer fra mobile enheder, er denne præmis væsentlig at have med i overvejelserne.

Annoncer udformes i stort omfang på samme måde som sponsorerede statusopdateringer. Dog er annoncer på LinkedIn ca. dobbelt så dyre per tusinde visninger som på Facebook. Af denne grund er annoncer på LinkedIn primært attraktive, hvis en enkelt konvertering er mange penge værd for din virksomhed.

TIP: Undersøgelser viser, at vi i et bredt omfang er ”blinde” for annoncer i højre side af skærmen (ligesom på Facebook). Derfor mener mange, at annoncer er mindre effektive ift. sponsorerede opdateringer, som optræder i vores ”newsfeed” i flæng med organiske opdateringer.

Målgruppedefinition: Vær så specifik som muligt

Når du har udformet din annonce eller opdatering med en god og lokkende kampagnetekst, skal du definere målgruppen. Denne del er utrolig vigtig.

På LinkedIn kan du målrette din annonce efter:

  • Geografisk placering
  • Virksomheder
  • Brancher
  • Stillingsbetegnelser
  • Skoler
  • Færdigheder
  • Grupper
  • Køn
  • Alder

Mens du opbygger din målgruppe efter ovenstående parametre, kan du løbende se, hvor mange personer din målgruppe tæller. Det er utroligt vigtigt, at du er grundig med at definere din målgruppe så specifikt som muligt – dog skal den minimum indbefatte 1000 mennesker, før du kan sponsorere et indlæg.

TIP: Kampagner segmenteret efter branche har virket bedst for os hos Danske Konferencecentre, da “mødeplanlæggere” ofte kan være svære at finde på LinkedIn. Stillingsbetegnelsen for en mødebooker kan for eksempel være mange fra sekretær til direktør.

To betalingsmuligheder: CPC eller CPM?

Når din opdatering eller annonce er ved at være good to go, skal du vælge, om du vil betale per klik (CPC) eller per 1.000 visninger (CPM). LinkedIns annoncepriser fungerer lidt på samme måde som en auktion – er der mange, som ”byder” på samme målgruppe, stiger prisen – og omvendt, naturligvis.

I øjeblikket koster 1.000 visninger for de fleste målgrupper omkring 73 kr., mens klikprisen ligger på omkring 17 kr.

Overordnet vil det sige, at hvis målet med annonceringen på LinkedIn er konverteringer ift. en aktuel kampagne, er CPC mest oplagt. Er målet derimod i højere grad at opnå øget synlighed, anbefaler vi i de fleste tilfælde CPM.

Et sidste råd

LinkedIn tillader op til over 10 forskellige annoncevariationer. Derfor er det en rigtig god idé at afprøve forskellige annoncetyper fra gang til gang. På den måde kan du se, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør – og reagere på det.

TIP: Test en blanding af video og billeder af – gerne med forskellige formuleringer også.

Denne artikel er lånt af Siteworks og det originale blogindlæg kan læses her.

 
 

No comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *