CO2 AFTRYK – HVAD GØR VI?
Hvad er et CO2 fodaftryk?
- CO2-fodaftrykket er iflg. Den Europæiske Union, et begreb, der anvendes til at kvantificere en aktivitets, en persons eller et lands indvirkning på klimaændringerne.
- Når du kører i din bil, køber et par sneakers eller griller en bøf, bidrager du til udledningen af kuldioxid og andre drivhusgasser i atmosfæren. Denne udledning er dit CO2-fodaftryk.
- Klimahandling, og herunder mindskningen af CO2 udledningen, er et af de 17 Verdensmål, som indgår i udviklingsdagsordenen for bæredygtig udvikling frem mod 2030.
Hvorfor er dette vigtigt for mig?
Virksomhederne, og altså vores kunder, er begyndt at måle på deres CO2 aftryk, som en del af deres bæredygtighedssttrategier. Når en virksomheds klimaaftryk udregnes, oplyser indberegnes særligt fire faktorer, nemlig Transport, Produktion, Drift og Events og det er jo her er vores branche kommer ind i billedet.
Virksomhederne måler ikke bare for at måle, men for at finde ud af hvordan de kan reducere deres forbrug, så de i sidste ende, kan spare miljøet ( – og spare nogle penge i afgifter, bevares).
Og hvordan regner man så det ud?
Der findes flere forskellige måder at udregne hvor meget en aktivitets, en vares, en persons eller fx et land udleder af drivhusgasser såsom CO2, men der er stadig ikke lavet én fast standart for hvordan man afdækker og måler en møde- eller hotelgæsts CO2 fodaftryk. Problemet opstår imidlertidig når der ikke er én rigtig måde at måle på. Bruger man forskellige søgemaskiner / online CO2 beregnere, giver de vidt forskellige resultater. En problematik der også for nylig blev rejst i IACCs konference “Americas Connect”, hvor et specifikt eksempel viste en forskel på 74 tons udledt CO2 ved at bruge to forskellige online CO2 udregnere, med samme detaljer som input.
Tilføj dernæst detaljer, som alle de øvrige ydelser, som I tilbyder som møde- og konferencevenue og resultaterne vil variere endnu mere.
Validiteten og troværdigheden er derfor … ehm, tja, lad os kalde den uholdbar.
Men hvad gør vi så, når kunderne efterspørger det?
Hvis vi ikke kan bruge de værktøjer der findes til at måle med…?
VI AFHOLDER DA MARLENE & MONOPOLET!
Vi samler mødeplanlæggerne og jer partnere, så I kan tale sammen og finde ud af, at I ikke (altid) taler samme sprog.
Vi sørger for et panel, som udfordrer og hjælper os – så vi kan få et fælles sprog.
Og vi går hjem med et katalog af gode bæredygtige fælles-projekter – og meget klogere alle sammen.
Samtidig går vi hjem med en masse nye relationer 😊
Du kan allerede nu tilmelde dig her: Bæredygtighed – det vil kunderne have! | Danske Konferencecentre (nemtilmeld.dk)
No comments