Kender du alfabetets vigtigste bogstaver?
Blogpost af Ulrika Mårtensson
Kender du alfabetets vigtigste bogstaver?
En branchekollega sagde forleden, ’at nu, hvor vi har styr på klima- og miljødelen, er det tid til at kigge på bæredygtighedens andre aspekter.’
Jeg nikkede halvt. For i møde- og eventbranchen har vi længe haft et ret ensidigt fokus på E som i Environment. Men da de miljøordninger, der udløser klistermærket på døren til lobbyen, har svingende tyngde, kan man diskutere, om vi egentlig har styr på E’et.
At vi ikke kan nøjes med at købe en vokal (E), blev dog slået fast, da rådhusklokkerne ringede nytåret ind. To konsonanter blev skudt ind med EU’s nye CSRD-direktiv. S og G – “Social” og “Governance”. Således er E, S og G, altså “ESG”, fra 1. januar alfabetets vigtigste bogstaver.
Hvis du tror, at det kun giver tømmermænd på direktionsgangene i de store virksomheder, må du tro om. Det kommer også til at give hovedpine hos slotsforvaltere, General Managers, driftschefer og direktører i DKBS’ netværk.
For direktivet skal sikre, at virksomheder med 500+ ansatte rapporterer om bæredygtighed på linje med deres finansielle regnskab. Altså deciderede regnskaber bygget på data frem for bløde formuleringer. Data, der bl.a. skal hentes hos leverandørerne. Altså dig.
Mødekunderne vil fx. bede om CO2-regnskaber og reduktionsmål i henhold til Paris-aftalen, indblik i ansvarlig drift og eksempler på, hvordan I arbejder med inklusion eller støtter lokalt (og hvorfor).
Så ja! Du skal sandsynligvis både stramme dig an i dit arbejde med E’et samtidig med, at du skal udvide din ABC og sætte solide og ambitiøse mål for S og G i den bæredygtighedsstrategi, dine kunder også vil efterspørge!
Hvordan du sikrer en strategisk tilgang til bæredygtighed – herunder hvad du skal være opmærksom på, når du skal vælge hvilke standarder, certificeringer og mærkeordninger, du skal arbejde med – dykker vi ned i næste blogindlæg.
Tak, fordi du læste med.
-Ulrika 🐝
Mød Ulrika Mårtensson – DKBS’ nye skribent om bæredygtighed i vores branche.
Med årtiers erfaring som kommunikatør med særlig fokus på bæredygtig omstilling, er Ulrika en brancheprofil, der både kan strikke PR-planer og bæredygtighedsstrategier sammen. I dag driver hun kommunikationsbureauet IMPROVEMENT og rådgivningsfirmaet BeeSustain, som bl.a. tilbyder uddannelser i ISO 20121 – møde- og eventbranchens eneste globalt anerkendte standard for bæredygtighed. En standard Ulrika kender indgående, da hun er forperson for det udvalg i Dansk Standard, der arbejder på at opdatere ISO 20121.
No comments