Hvor ligger nøglen til kundens valg af mødested?
Hvor ligger nøglen til kundens valg af venue?
Når I går igang med at opdatere jeres centerbeskrivelser og billeder i BookOn, er der måske lidt guldkorn at hente her.🔻
I den tilfredshedssurvey, som kunder modtager efter et arrangement er placeret via os, handler Spørgsmål 4 om kundens valg af mødested. Her bliver kunden bedt om at vurdere hvor vigtige en række parametre var i det endelige valg af mødested. Geografisk placering og pris kan vi typisk ikke påvirke særlig meget, da både location og budgetter ofte ligger mere eller mindre fast.
Men der er andre ting, som vi kan påvirke og her spiller særligt det visuelle en vigtig rolle. Ja faktisk måske endda en endnu vigtigere rolle end location og pris for nogle, i hvert fald hvis man skal stole på grafen herunder. Den viser nemlig at knapt 56% af de adspurgte mener at “Fornemmelsen af et lækkert sted” er “Vigtigt” og knap en tredjedel mener at det er “Meget vigtigt” for deres valg af mødested:
Og hvad er den så – denne fornemmelse?
Vi kender den godt selv, når vi skal vælge feriedestination eller når vi kaster os ud i at købe et nyt outfit på nettet. Det vi kigger på, skal vække positive følelser, så som gode minder, nye muligheder og fysisk og mentalt velbehag. Og i vores branche, hvor mødeplanlæggerne køber “som en del af jobbet”, handler det i den grad om at undgå fortrydelse og dermed er der et stort behov for at føle sig tryg i sit valg.
Men hvordan sørger du for at kunden kigger længe nok på din profil til at få fornemmelsen om det er “et lækkert sted”?
Jo, for det første viser det sig at vores visuelle opmærksomhed fastholdes langt bedre, hvis det vi kigger på, er let at forstå, beskriver en artikel i Videnskab.dk. “Hvis noget bliver for krævende, eller der ikke kommer mere ud af at fortsætte, trækkes vores opmærksomhed let væk, og vi begynder at kigge på noget andet.” forklarer Jesper Clement, Lektor i Marketing på CBS.
Jesper fortsætter: “Et andet forhold, der betyder noget, er mængden af information. Forskning viser, at antallet af elementer, vi har mulighed for at kigge på, har direkte betydning for, om vi fortsætter med at kigge, eller om vi smutter videre til noget andet. Når der er for mange ting, der skal bearbejdes i hjernen, er der større sandsynlighed for, at vi stopper.” Med alle de inputs vores øjne (og hjerner) bliver fodret med hvert sekund, sikrer denne mekanisme at hjernen kun bruger energi på det, der er mest interessant eller opsigtsvækkende, så den ikke “overopheder”. Helt kort betyder det at de valg, vi ender med at træffe i vores købsprocesser, skyldes hjernens forkærlighed for visuelle ting, der er lette at forstå. (Læs hele artiklen her.)
Tænk derfor over disse 5 ting, når I giver jeres partnerprofil et forårseftersyn:
-
Er tekster og billeder relevante for B2B segmentet?
-
Er teksterne skrevet på en letforståelig og med et iøjenfaldende sprog?
-
Er informationen om centrets faciliteter kort, præcis og gennemskuelig?
-
Er billederne tiltalende, repræsentative for jeres sted og vækker de den rigtige følelse hos beskueren?
-
Sælger teksterne den stemning, som I gerne vil have gæsterne får når de besøger jer?
No comments