Er du unik (nok)?

maj 28, 2024
dkbs@dkbs.dk

Tidligere markedsføringschef hos Konventum & Højstrupgaard, Katrine Lundgreen Brix, har startet egen virksomhed og deler her ud af sine erfaringer med, hvad god storytelling betyder i vores branche.

Skrevet af Katrine Lundgreen Brix, indehaver af Tid Til Tekst

”Ord er så meget mere end en velkonstrueret sammensætning af bogstaver, sætninger og paragrafer. Ord kan skabe billeder. Ord kan sætte stemningen fra første anslag. Et enkelt punktum kan gøre en stor forskel. I dig.

Jeg elsker at skabe billeder med mine ord. Det er det, jeg holder allermest af, når jeg sidder ved tasterne og arbejder med ord og formidling generelt. Hvad enten det er i tale, tekster eller veltilrettelagte videoer og podcasts.

Når vi skaber billeder og stemninger med vores ord, fremkalder vi følelser og en emotionel kontakt til den, der mødes af vores ord.

Og det er her, guldet ligger.

Ram din gæst direkte i frontallappen

Neuromarkedsføring har via mange års research påvist, at mange og komplekse informationer bliver lettere for os at forstå som forbrugere, når det pakkes ind i storytelling fremfor blot at blive listet op i tekst.

For mennesker vil ikke tale med eller købe noget af et upersonligt brand. Men de vil gerne tale med eller købe noget af et brand med et ansigt og en personlig stemme. En, der kender deres udfordringer og behov og italesætter lige præcis det, de har brug for.

Hos Rungstedgaard binder de alle deres forretningsområder sammen i den historiefortælling, der starter med ”Det’ måde, vi gør det på”. Derved sikrer de, at deres unikke fokus på det gode værtskab bliver indpakningen i alle deres kommercielle tiltag, hvad enten det drejer sig om rekrutteringskampagner, leisuregæster eller konferencer.

På Frederik VIs Hotel i Odense lader de deres servicepersonale stå forrest i en nærværende fortælling i hotellets brandvideo. Her mærker man tydeligt både deres attention-to-detail og deres fokus på at sætte gæsten i centrum. Hver gang. Videoen tager gæsterne med ”bag scenen” i en smuk visuel fortælling og understøtter deres tagline ”Vi gør det for gæsterne” på rigtig fin vis.

Gab, hvor kedeligt

Tænk, hvis begge steder blot havde listet deres pointer op på deres hjemmeside under ’Om os’ i stedet for at arbejde konceptuelt med deres altoverskyggende formål; nemlig de værdier, der gør dem unikke på hver deres måde.

”Sikken en flot samling bullets….”…..ville ingen så sige.

Men storytelling, der fanger os ind og sætter et ansigt på brandet, skaber en emotionel kontakt i os, allerede inden vi har trykket på Book-knappen. Og det skaber konverteringer.

Store ambitioner kræver unikke fortællinger

Mit speciale er oplevelsesøkonomien. En branche der buldrer derudaf i hastig vækst, og som har store ambitioner frem mod 2030.

Oplevelser er lig med overskud. På bankkontoen. På øverste etage. På tid. Det er ikke en livsnødvendighed, men det kan være det, der er nødvendigt for at kunne mærke livet.

Så når jeg sælger oplevelser – hvad enten de kommer i form af et leisureophold eller en pause fra de vante arbejdsgange – så vil jeg meget hellere italesætte, hvad de nye omgivelser hos dig kan betyde for din gæst. For nogle gange kan de største oplevelser ligge i de mindste ting.

Men det starter altid i mødet med et ord. En stemning. En følelse. Som du skal definere som venue for at skille dig ud.

Og så er dine gæster hooked…”

Hvis du vil se flere eksempler på, hvordan ord kan skabe gode rammer om dit brand, så lad dig inspirere her: www.tidtiltekst.dk/cases

Jeg vil næsten vædde med, at der også ligger gode historie i dit venue, som I ikke bruger aktivt (nok). Derfor har jeg lavet et særligt tilbud til dig, der gerne vil skille dig ud fra mængden med jeres unikke historie. Få tjekket din storytelling her!

 

 
 

No comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *