Content marketing: Fang kundernes opmærksomhed

april 11, 2022
dkbs@dkbs.dk

Kunsten at producere skarpt, brugbart og relevant indhold har aldrig været vigtigere. Fremfor at investere i rene salgstaler gælder det om at satse på brugercentreret indhold, der skaber værdi i sig selv.

Men hvorfor dog det? Og hvad er content marketing egentlig for en størrelse?

Jo, det forklarer Texta.com ret godt i deres blogindlæg ind her, som jeg har lånt et uddrag fra – og du kan godt glæde dig!

I dette blogindlæg retter vi fokus mod content marketing som markedsføringsdisciplin.

Du får med andre ord de bedste hands on tips til content marketing, der klæder dig optimalt på til at udvikle og eksekvere din egen vinderstrategi.

God læselyst!

Hvad er content marketing?

Content marketing er en bred markedsføringsdisciplin, der grundlæggende handler om at producere stærkt og relevant kvalitetsindhold, der sælger – uden at det er en salgstale.

Målet er at generere unikt, målrettet og engagerende content, der formår at tiltrække og fastholde modtagerne samt skabe værdi hos målgruppen.

De fleste opfatter content marketing som en selvstændig disciplin med salg for øje. Men, disciplinen repræsenterer også et afgørende delelement i din virksomheds samlede inbound marketing-strategi. Det er dét element, der skal motivere dine potentielle kunder til at opsøge dig aktivt, uden at du nødvendigvis skal pushe dine salgsbudskaber. Og det kræver, at du kan udvikle decideret killer content, der har tilstrækkelig høj værdi, kvalitet og relevans.

Content marketing er altså motoren i din overordnede pull-strategi, der giver dine kommercielle budskaber en relevant, engagerende og appellerende indpakning.

Content marketing kan blandt andet bidrage til:

  • Øget brand awareness og opmærksomhed fra potentielle kunder
  • Trafik-boost til din hjemmeside og flere (brandvarme) leads
  • Flere tilbagevendende og loyale kunder
  • Stærkere markedspositionering og -differentiering
  • Styrket status som top of mind-brand
  • Bedre rangering i søgeresultater på google.

Eksempler på content, der sparker…

Du vil sikkert gerne have syn for sagen med det samme, og dét skal du få.

Men inden da vil jeg lige aflive en hyppig misforståelse, hvad angår definitionen på content. Rigtig mange forbinder hovedsageligt indholdsproduktion med tekstproduktion. Og derfor forfalder mange ofte til at sætte lighedstegn mellem content marketing og tekstforfatning.

Tekstproduktion er nemlig en vigtig del af content marketing-disciplinen ja, men disciplinen begrænser sig langtfra kun til tekstuelle produkter. Content skal forstås meget bredere og inkluderer derfor alt lige fra video- og lydmateriale til billedindhold og meget andet. Og her snakker vi altså både digitalt og analogt indhold.

Blandt de gængse indholdskategorier kan eksempelvis nævnes:

  • Blogindlæg
  • Inspirations-, support- og vidensartikler
  • How to-videoguides
  • Manualer og kataloger
  • Nyhedsbreve
  • Infografik og illustrationer
  • Plakater og bannere
  • Podcasts.

Eksempel: Sleeknote – blog med viden og inspiration

Lad os sætte fokus på den tekstbaserede content marketing, og her findes der et væld af illustrative eksempler på solid markedsføring. Blandt de mest populære og bedst performende formater finder vi især blogindlæg og vidensdeling-sektioner med brugbar inspiration samt faglige guides og hacks.

Hvad er dine kunders dilemmaer og udfordringer? Hvilke guides og tips/tricks har de brug for? Hvordan kan du hjælpe dem og samtidig sætte dit produkt i fokus?

Et godt eksempel er Sleeknotes online vidensblog, hvor de giver konkrete tips og guides til webshopejere og marketingmedarbejdere. Her kan målgruppen finde relevant og brugbart indhold samt få gode råd, som kan implementeres direkte i deres hverdag.

Sleeknotes blog med faglige vidensartikler og blogindlæg

De 10 bud på succesfuld content marketing

Texta har 10 gode hands on tips til din content marketing, og vi har her udvalgt vores 3 vigtigste bud:

#1 Få styr på din målgruppe – og skræddersy dit indhold

Målet med din målgruppeanalyse er at opbygge indgående kendskab til og viden om de(n) målgruppe(r), du henvender dig til. Det vil sige alt lige fra interesser, præferencer, adfærd, sprogbrug, udfordringer, behov og meget mere.

Disse indsigter er afgørende for at kunne vælge den rette vinkel på dit indhold, skabe relevans og ramme plet med din tone of voice.

Et godt råd er at få samlet dine indsigter i én eller flere personaer – det vil sige persontegninger og fortællinger. En persona er et skarpskåret og lettere simplificeret billede på den arketypiske person, som du formidler dit content til.

#2 Sælg værdien og den gode historie – ikke produktet

Inden for content marketing kan man let forfalde til at tro, at den bedste måde at sælge sine kommercielle budskaber, produkter og serviceydelser på er via den klassiske og direkte salgstale. Men sådan forholder det sig ikke nødvendigvis. Faktisk tværtimod.

Forbrugerne er blevet mere og mere kritiske og bevidste, og det preller ofte af på dem, hvis salgsbudskaberne bliver for pushy og åbenlyse. De vil helst føle, at man rent faktisk gerne vil hjælpe dem.

Her er vi tilbage ved begrebet om pull- fremfor push-content marketing. Erfaringen viser, at content klart performer og sælger bedst, hvis det bliver iklædt værdiskabende, behovs- og problemorienterede klæder. Det vil sige indhold, der har modtageren i centrum.

Opfordringen er således klokkeklar:

Sælg værdien og den gode historie – ikke kun produktet.

Foie gras-metoden, hvor man stopper indhold ned i halsen på modtageren, vil let kunne skræmme folk væk. Det kan koste dig dyrt i form af mindre besøgstrafik og større afvisningsprocent.

Det kan omvendt være nemmere at få sit budskab igennem til målgruppen, hvis det er pakket ind i hjælpsomhed og indhold, som brugeren finder interessant.

Hvis vi snakker mødeplanlæggere som målgruppe – hvad er så den gode historie om dit venue, der skal fange deres opmærksomhed? Hvad er jeres DNA og værdier hos jer? Hvilke følelser skal jeg forbinde med jeres brand?

#10 Push dit content – husk 80/20-reglen

Husk altid at pushe dit content.

Det er en direkte fejlslutning at tro, at ens content marketing-arbejde er færdigt, når man har afsluttet selve produktionsfasen.

Hørt om den velkendte 80/20-regel? Det vil sige reglen om, at indholdsproduktionen og -udviklingen kun skal repræsentere 20 % af det samlede arbejde. Det efterlader så hele 80 % af arbejdet til den efterfølgende distribuering og promovering af indholdet.

Lidt skarpt sat op har content absolut ingen værdi, hvis det ikke bliver distribueret og delt, så målgruppen rent faktisk kan opdage og interagere med det.

For eksempel egner et hurtigt promoveringsopslag eller et kort videoklip sig bedre til sociale medier, såsom Facebook eller Instagram, end en hjemmesides videnssektion. Omvendt vil et tungt blogindlæg eller white paper typisk performe bedre ved at blive pushet på hjemmesidens blog og/eller LinkedIn.

OBS: Husk dine kundekanaler – og dine samarbejdspartnere! Danske Konferencecentre deler gerne vores partneres nyhedsartikler og blogindlæg på vores blog, SoMe platforme og i vores nyhedsbrev til mødeplanlæggerne – vi spreder dit budskab til din målgruppe og hjælper gerne med sparring på indholdet.

Håber du blev inspireret til at skabe nyt content for dit venue – læs hele det oprindelig blogindlæg her.

 
 

No comments

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *